Oermuziek: de veelzijdigheid van de mondharp

Woordenloze vocalen en boventonen,  ritmisch resonerend in hoofd en middenrif. R.W. Paes – altijd op zoek naar verrassende klanken – gaat de uitdaging aan op de eensnarige mondharp. Door lippen, wangen, tong en stembanden te bewegen, terwijl hij de snaar tokkelt, streelt en slaat, versterkt hij de tonen door zijn adem, waardoor je wisselende klanken hoort. Oermuziek. om inspiratie op te doen, weg te dromen of in trance te raken.


Ongehoord muzikale hmmmmm

De mondharp is een van de oudste muziekinstrumenten in de Euraziatische wereld. De eerste sporen –  van vierduizend jaar geleden – zijn gevonden in het zuiden van China. Maar de oorsprong van het instrument gaat verder terug in de tijd. Door de vergankelijkheid van de materialen waarvan de mondharpen zijn gemaakt is een indicatie van de oudheid onmogelijk. Het instrument is wijdverbreid: in Schotland, India, Vietnam, Indonesië, Italië en Oostenrijk. Het was het instrument van Middeleeuwse potsenmakers. Er circuleren verhalen over extatische heksen, het aanroepen van dierengeesten en jongens die hun verliefdheid uitten met mondharpspel. Het instrument wordt ook gebruikt voor genezende krachten. In de sjamanistische overlevering hebben mondharpspelers macht over de geesten, die bang zijn voor het geluid van ijzer. Ook in Nederland kent men het instrument, hoewel je het niet vaak hoort.
 

Gedachtenverdrijver en andere namen

Naast de naam mondharp wordt het instrument ook genoemd: mondtrommel, mondtrom, bromijzer, snorreding, tromp, oink-beest, en gedachtenverdrijver. Ook de Engelstalige namen jew’s harp en jaw harp worden gebruikt.


Vrije improvisaties als enerverende trip

De meeste mondharpspelers ontwikkelen zelf hun speelwijze. Er bestaan nauwelijks handleidingen die verder gaan dan uitleggen hoe je het instrument vasthoudt en de snaar kan aanslaan. Daarom is het instrument ideaal voor muzikale experimentalisten.

De mondharp brengt speelsheid, plezier, diepgang en rust. Ervaar het met de oermuziek van R.W. Paes.