Serieus muziekinstrument?

Jean-Claude Lubtchansky nam in 1956 een mondharpsolo op tijdens een expeditie in Afghanistan. De mannelijke speler van Uzbeekse afkomst was nogal terughoudend om zijn spel te laten horen, en vertelde dat vrijwel enkel vrouwen en kinderen dit instrument bespelen.

In Afghanistan komt het gebruik van de mondharp (Chang) vooral voor in het noorden (Mark Slobin, Music in the Culture of Northern Afghanistan, 1976).

Over het algemeen beschouwen Afghanen de mondharp niet als een serieus muziekinstrument. Daarentegen vinden ze dat de mondharp speelgoed is of een instrument voor tijdverdrijf voor meisjes en vrouwen. De meeste mondharpisten zijn daar inderdaad vrouwen. (Hiromi Lorraine Sakata, Music in the Mind: The Concepts of Music and Musician in Afghanistan, 1983).

In de hoofdstad Kabul zijn geen mondharpspelers meer actief. Echter in de noordoostelijke provincie Badakhshan wordt het mondharpspel nog veel beoefend voornamelijk door vrouwen op hun feesten en de mondharp wordt daar ook bespeeld door mannen in sommige ensembles (René Paes. 2017).

Buz bazi

Buz bazi (Perzisch, van buz ‘geit’ en bāzī, ‘spel’, ook ‘geitenspel’) is een zeldzame of verdwenen vorm van poppentheater met een geit als marionet in Afghanistan. In de 70-er jaren was er in het noorden in elk geval nog één Buz bazi-speler actief. Een Buz bazi-speler is een soloperformer die chang-mondharp speelt terwijl hij met de hand waarmee hij de mondharp aanslaat een geitmarionet op en neer laat bewegen. Ook waren er Buz bazi spelers, die volksliederen zongen, zichzelf begeleiden op een twee-snarige  dambura-luit en tegelijk de geitmarionet lieten dansen. Vergelijkbare geitmarionetten komen ook voor in omringende landen van Afghanistan. De geitmarionet heeft verband met een folkoristisch geloof in de magische betekenis van berggeiten.

Buz bazi

Khak Ustad Adullah Buz Bazi in Tashqurghan en omgeving bekend als Adullah Buz Bazi is een man in de leeftijd van ruim 50. Vroeger reisde hij veel in de regio van oostelijk Afghanistan, terwijl hij zijn dubbel beroep uitoefende van kapper en Buz bazi artiest. Hij is de enigste Buz bazi speler die ik ooit tegenkwam. Mijn informanten en anderen die ik sprak over Buz Bazi hadden nog nooit over een andere Buz Bazi speler gehoord. Abdullah speelt voor bezoekers aan theehuizen in en niet ver van Tashqurghan. [Bron: Mark Slobin, 1975]

Oempa Loempa Hippies Festival

De Oempa Loempa’s komen niet enkel voor in de boeken Sjakie en de chocoladefabriek en Sjakie en de grote glazen lift van schrijver Roald Dahl. Ook werken ze niet alleen voor  Willy Wonka in zijn chocoladefabriek. Wat wel klopt is dat cacaobonen het favoriete voedsel van de Oempa Loempa’s is.

Oempa Loempa’s kom je ook tegen op het Oempa Loempa Hippies Festival op De Banken bij Zeewolde. Ze zijn o.a. speels en creatief. Kom jij ook spelen op het Oempa Loempa Hippies Festival op 16 en 17 september?

Zaterdag 16 September Wat is er te doen voor de Kids (t/m 99 jaar)?

René Paes- Oempa’s Speelplaats: mondharpen, zoemschijven, snorrebotten, marionettendans en nog veel meer

Mondharp Rene Paes Oermuziek

12.30 – 13.00 uur Zoemschijven maken en bespelen (vanaf 4 jaar)

13.15 – 14.15 uur Kennismaken met de mondharp (vanaf 12 jaar)

14.30 – 15.30 uur Snorrebot maken en uitleg speelwijze (vanaf 14 jaar)

15.45 – 16.00 uur Marionettendans ( Alle leeftijden)

16.15 -17.15 uur Kennismaken met de mondharp (vanaf 12 jaar )

12.00 – 18.00 uur kinderen sminken, mandala’s kleuren, maskers maken, lampjes maken.

20.00 uur Optocht met de kinderen

Oempa Loempa Hippies Festival 2017 Rene Paes

VELD 2

Bekijk het complete aanbod van Oempa Loempa Hippies Festival 16 én 17 sept, De Banken bij Zeewolde

Kampeerterrein open vanaf 15 september 16 uur.